Latvijas iedzīvotāju priekšstati par sociālo uzņēmējdarbību – sabiedriskās domas izpētes rezultāti
Šī gada vasarā LSUA veica sabiedriskās domas izpēti par Latvijas iedzīvotāju uztveri, attieksmi un priekšstatiem par sociālo uzņēmējdarbību un Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības sniegumu un ietekmi. Sabiedriskās domas izpētē piedalījās 1026 respondenti vecumā no 18 – 75 gadiem, un tā tika veikta online vidē starp Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem no visiem reģioniem. Izpēte tika īstenota projekta “LSUA spēcīgāks ekosistēmas līderis” ietvaros, kuru finansē Islande, Lihtenšteina un Norvēģija caur EEZ un Norvēģijas grantu programmu “Aktīvo iedzīvotāju fonds”.
PRIEKŠSTATI PAR SOCIĀLO UZŅĒMĒJDARBĪBU
Rezultāti:
Šajā sadaļā redzami respondentu priekšstati par sociālo uzņēmējdarbību un tas, vai viņi piekrīt konkrētiem apgalvojumiem par sociālo uzņēmējdarbību.
Asociācijas ar sociālo uzņēmējdarbību:
Zemāk norādīti gan patiesi, gan nepatiesi argumenti par sociālajiem uzņēmumiem un to darbības virzieniem. No iegūtajiem datiem var secināt, ka pareizajiem apgalvojumiem lielākoties cilvēki arī piekrīt, bet par aplamajiem vairāk šaubās.
Sociālo uzņēmumu sniegtais pienesums visbiežāk saistās ar mazaizsargāto grupu iekļaušanu sabiedrībā un nodarbināšanu, kas varētu būt saistīts ar to, ka gandrīz 1/3 sociālo uzņēmumu ir darba integrācijas uzņēmumi.
SOCIĀLĀ UZŅĒMĒJDARBĪBA
Rezultāti:
52% respondentu atzīst, ka nezina, kas ir sociālā uzņēmējdarbība. 48% norāda, ka zina, kas ir sociālā uzņēmējdarbība.
Gados vecāki respondenti biežāk norāda, ka zina, kas ir sociālā uzņēmējdarbība – 57% respondentu vecuma grupā no 55-60 gadiem un 52% respondentu vecuma grupā no 61-75 gadiem. Visretāk par sociālo uzņemējdarbību ir dzirdējuši jauniešu vecumā no 18-24 gadiem (40%) un respondenti vecuma grupā no 45-54 gadiem (41%).
Tikai 23% respondentu ir pamanījuši informāciju par sociālo uzņēmējdarbību medijos, publiskajā telpā vai sociālajos tīklos.
Uz jautājumu, kuras organizācijas nāk prātā kā sociālie uzņēmumi, vairāk nekā puse respondentu (52,6%) nevarēja nosaukt konkrētu organizāciju. Savukārt starp tām organizācijām, kuras tika norādītas, nevienu nenorādīja vairāk kā 5% respondentu.
68% respondentu nekad nav meklējuši informāciju par sociālo uzņēmējdarbību, 17% ir meklējuši un atraduši to, bet 10% neinteresē sociālā uzņēmējdarbība. Atlikušie respondenti ir meklējuši informāciju, bet nav atraduši meklēto vai snieguši citu atbildi.
Informācija par sociālo uzņēmējdarbību, kuru visbiežāk ir dzirdējuši respondenti:
LATVIJAS SOCIĀLĀS UZŅĒMĒJDARBĪBAS ASOCIĀCIJA
Rezultāti:
13% respondentu zina, ka Latvijā darbojas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija un 87% nav par to informēti informēti.
79% respondentu nav dzirdējuši par LSUA organizētajiem pasākumiem. Redzamākie LSUA organizētie pasākumi ir Sociālās uzņēmējdarbības forums (par to ir dzirdējuši 7% respondentu), Sociālo inovāciju hakatons (5%) un individuālās konsultācijas par sociālo uzņēmējdarbību (5%).
Gandrīz 1/5 respondentu norāda, ka asociācijas darbs ietver atbalsta sniegšanu sociālajiem uzņēmumiem, taču otrais izplatītākais darbības veids ir sociālo jautājumu risināšana, piemēram, palīdzība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kas neatbilst asociācijas ikdienas darbam.